Tæt på
Personlig træner Line Hansen i gang med at træne sit hold af mødre på barsel med små spædbørn. Foto: Berit Hvassum

Baby som træningspartner

Musikken pumper afsted fra ghettoblasteren, men på noget lavere lydstærke, end man er vant til fra træningscentre. Det samme gælder for træneren Line Hansen: Hun giver instrukser og peptalk, men stemmen er blid, og der er forståelse for, at alle ikke kan være med i det tempo, hun sætter. Det er også svært andet, når hun har fire par kuglerunde babyøjne rettet mod sig, mens småbørnene bliver løftet og sænket, inden de kommer ned og skifter fra hofte til hofte, før de skal ligge på lårene af deres mor og blive rystet igennem.

Det er nødt til at være præmissen, når man har sit barn med til træning, sådan som de fem kvinder har det et par gange om ugen i Rønne. I et år har den hjemvendte bornholmer Rikke Line Hansen udbudt træning i små hold for mødre på barsel et par gange om ugen.

– Man kan ikke bare give den fuld skrue, når man begynder at træne igen efter at have født. Der skal være plads til, at man kan tage en pause, hvis man lige skal amme, skifte ble eller trøste et barn. Det er derfor, vi ofte kører AMRAP til sidst, så dem, der er i god form, eller hvor jeg kan holde babyen for dem, kan nå fem runder, men der er også plads til dem, der ikke har været vant til at træne før. Så kan de nå så meget, som de nu kan, forklarer den personlige træner.

Baby som træningspartner
Foto: Berit Hvassum

AMRAP er et akronym for ”as many rounds as possible”: Altså at man har et program med en serie forskellige øvelser, som man foretager i et givent tidsrum, og så gælder det om at tage så mange af de øvelser som muligt. På den måde er der ingen, der skal vente på, at de andre bliver færdige, så de kan gå videre til næste øvelse, og alle kan gå til og fra efter behov.

Mig-tid
Line Hansen er uddannet coach og personlig træner og har været det i seks år. Da hun for to år siden fik sit første barn, trænede hun helt op til fødslen.

– Jeg trænede hele vejen gennem min graviditet, og det gjorde fødslen nemmere. Vandet gik tre timer efter, jeg havde været til styrketræning, ler hun.
Netop det, at hun selv har født, er en fordel, vurderer hun – også selvom hun ikke forventer af deltagerne på sine hold, at de er i samme form som hende.

– Mange kan godt lide at komme her, fordi jeg selv har været gennem en fødsel. Jeg ved, hvordan de har det, og jeg kan forstå, at de gerne vil tilbage i form. Det er fint med gåture, men mange føler simpelthen, at deres røv forsvinder! Man sidder jo meget, når man ammer, så det gælder om at få styrket ballemuskulaturen. Der er meget mere i det end bare at tabe de kilo, man har taget på under graviditeten. Og Bornholm er altså et af de steder i Danmark, hvor der er flest gravide med sukkersyge, så det gælder om at gøre noget.

Baby som træningspartner
Foto: Berit Hvassum

Det kan bare være fuldkommen uoverskueligt for mange, når de bliver vækket flere gange hver nat, og resten af dagen er inddelt i små intervaller mellem amning, bleskift, putning, trøst og tøjskift efter at være blevet gylpet til. Igen. Men det er det værd, pointerer Line Hansen.

– Det kan godt være svært at afse mig-tid. Det er jo en kæmpe tilvænning at skulle have et barn, og jeg havde svært ved at acceptere det i starten, fordi jeg var vant til at træne hver dag. Men jeg kan se, hvordan dem, der kommer her, går herfra og er glade med farve i kinderne. For dem er det en anden måde at mødes på end at drikke kaffen sammen med mødregruppen.

Og hvis mændende bliver misundelige på det, har hendes kollega Thomas Vesth oprettet et hold for mænd på Møbelfabrikken i Nexø, hvor træningen gerne afsluttes med en øl i fællesskab.

Kroppen bliver anderledes
På det hold, Line Hansen har nu, er der to førstegangsfødende og fire kvinder to eller flere børn. Det går imod den opfattelse, hun ellers har mødt, at det skulle være uoverskueligt at afse tid til træning, når man har flere børn. De kvinder, der kommer hos hende, har prioriteret træningen og det fællesskab, den giver dem, over at ordne vasketøjet, som hun siger det med et smil.

– Det handler bare heller ikke kun om at komme tilbage i form, for ens krop bliver anderledes, når man har født. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg aldrig været i så god form, som jeg er nu efter at have fået mit barn. Jeg har aldrig løbet så godt, jeg har aldrig styrketrænet så godt.

Baby som træningspartner
Foto: Berit Hvassum

Det er det, kvinderne på holdet er på vej imod. Mens de små forundret ser på, bliver de brugt som dødvægte, når musklerne i ryggen og armene skal trænes. Indimellem lyder små, forundrede hvin, nogle gange kommer en af de større over på Line Hansens arm eller får lov at nærstudere ghettoblasteren, så mødrene kan træne igennem uden at skulle tage hensyn til andre end sig selv. Bare for en stund.

 

Øvelser hjemme på stuegulvet
Lav hver øvelse 12-15 gange, gentag i 2-3 runder.
1. Glute bridge (på dansk: balde løft). Her kan baby bruges som vægt ved maven, mens du løfter numsen op og spænder i balderne. Du får trænet balderne.
2. Squat. Kan laves med og uden baby. Her får du trænet ben og balder.
3. Rygbøjninger. Godt for ryg og lænd.
4. Skulderpres med baby. Stående, løft baby op i strakt arm og ned til bryst igen.
5. Side bend. Træner de skrå mavemuskler.
6. Burpees. Dem alle elsker at hade! Får pulsen godt op og du træner hele kroppen.