Mode
Ejeren af Frk. Grønvall, Conni Grønvall

Conni Grønvall: Hvis man gør noget her, ser folk det

Det var lige før, at Conni Grønvalls karriere i modebranchen var ovre, før den rigtig var kommet i gang. Hun var begyndt som butikselev i H.P. Blem Bidstrups Manufakturhandel, men fem måneder før hun var udlært, lukkede tøjbutikken. Med hatten i hånden gik hun fra Krystalgade om på Lille Torv til Simon’s, der dengang stadig hed Simon Madsen.

Bornholms Tidende besøger øens modeforhandlere

Selvom onlinesalget af tøj, sko og tilbehør fortsat vokser, holder Bornholms modeforhandlere alligevel fanen højt og konkurrerer på nogle andre parametre end prisen. For at finde ud af, hvordan de gør, tager vi i denne serie ud og taler med øens modebagmænd og –kvinder om deres kærlighed til mode, om hvad der driver dem, og hvad de gør for at overleve i kampen mod internetbutikkerne.

 

– Jeg gik op til Grethe på kontoret – eller fru Weidemann, som det hedder, afbryder Conni Grønvall sig selv med et forlegent smil.

Man er på korrekt omgangsform med folk. Udviser den behørige respekt og ærbødighed overfor hinanden og for dem, der har hjulpet én frem. Man kan sagtens gennem tiden være nået dertil, hvor man er fortrolige nok til at være på fornavn med hinanden, men med nogle mennesker går det ikke at at krydse det skel overfor andre. Der hedder det stadig ”fru Weidemann”, når det er den tidligere direktør, som flere af byens modehandlere har tjent under, det handler om.

Hun fik lovning på, at hun kunne færdiggøre sin læretid i Simon Madsen og gjorde sit bedste for at leve op til den tiltro, der var blevet vist hende.

– Da jeg var udlært fem måneder senere, blev jeg kaldt op til fru Weidemann. Jeg troede, at det var, fordi min læretid var forbi, og jeg skulle have mit bevis på det. I stedet spurgte hun mig, om jeg ville være leder af ungpigeafdelingen Fie, hvor bestyreren lige var stoppet.

Selv i dag, flere år senere, skyder øjenbrynene helt op i panden, som om Conni Grønvall ikke helt har forstået sit held. Dengang svarede hun, at det var hun ikke sikker på, om hun kunne. Hun fik besked på at tænke over det. Grethe Weidemann var overbevist om, at den unge kvinde godt kunne magte opgaven.

– Jeg endte med at sige til fru Weidemann, at jeg ville sikre mig, at hvis det blev for meget, og jeg ikke kunne sove om natten, så kunne jeg få min gamle stilling i butikken tilbage.

Det blev aldrig aktuelt. Hun var 19 år gammel og butikschef i Simon Madsens afdeling for unge kvinder, der lå på Snellemark.

De fysiske butikker bliver moderne igen
– Jeg kan huske, at sælgerne altid spurgte efter chefen, når de kom ind i butikken. De havde svært ved at tro på det, når jeg sagde, at det var mig.

 

Conni Grønvall: Hvis man gør noget her, ser folk det

Men Conni Grønvall var i øjenhøjde med sine jævnaldrende kunder i Fie, og det har været et styrende princip for hende siden da. Derfor har hun helt bevidst undladt at lave en webshop til sin butik, selvom flere af de turister, der besøger butikken, har efterspurgt det.

– Jeg tror på, at det er blevet moderne at bruge de fysiske butikker igen. Folk kan godt lide at blive nurset lidt om og blive taget alvorligt. Det er dejligt, at folk godt gider kigge på hinanden, for det bliver så upersonligt, hvis man bare sidder og klikker på en skærm. Derfor bliver jeg også så glad, når kærestepar kommer herind med en pose i hånden oppe fra by Jan & Nalle. Hernede kan kvinderne så tage manden i hånden og med det samme blive bekræftet i, at tøjet ser lækkert ud på dem.

Hvis manden hellere vil sidde i den magelige lænestol i hjørnet med et magasin, står Conni Grønvall, hendes to fastansatte og sommerfuglen, en tilbagevendende sæsonarbejder, klar til at vejlede om, hvad der passer bedst til den enkelte kunde.

– Vi får lov til at ekspedere kunderne rigtigt. Vi sælger ikke bare tøj: Vi giver dem en oplevelse. Det holder vi fast i – og så håber jeg, at jeg har ret i, at det er det rigtige at gøre.

Indtil videre har det vist sig, at hun kunne stole på sin intuition. Allerede som indkøber i Fie kunne hun se, at hun kendte sine kunder godt nok til at vide, hvad der ville gå, og hvad hun skulle tilbyde dem. Bornholm er ikke større, end at man kender hinanden så godt, og det var en fordel for hende. Alligevel skulle hun lige trække vejret dybt et par gange, inden hun kastede sig ud i det.

– Jeg blev jo kastet ud på dybt vand. Men det lykkedes vist meget godt, hvis kan sige det uden at prale. Jeg kan huske, at jeg fik at vide af direktøren, at jeg ikke måtte blive ked af det, hvis der var en tilbagegang de første par år, hvor jeg lige skulle lære det, for det skulle jeg nok indhente. Men det gik ikke tilbage!

Er du stolt af det?
– Det er jeg i hvert fald i dag. Som ældre synes jeg godt, at jeg kan tillade mig at være stolt, når jeg tænker på, hvor ung jeg var dengang. Jeg er nok af den gamle skole. Jeg er meget ærekær: Hvis jeg får overdraget et ansvar, vil jeg gerne gøre det ordentligt. Det er man også nødt til, for det gode ved Bornholm er, at hvis man gør noget godt her, så ser alle det. Man skal bare vide, at det gør de også, hvis man laver noget, der ikke er godt.

Selvstændige kvinder
Bortset fra en femårig periode, hvor hun var helt ude af modebranchen og drev restaurant sammen med en kæreste, er det her, hun har følt sig hjemme. Men de har ikke betydet, at hun kunne køre den på rutinen.

– Vores branche ligger aldrig stille. Man skal hele tiden være et skridt foran, og jeg har aldrig sprunget en eneste messe over. Man bliver aldrig færdigudlært i mit fag: Man skal altid ud og få input til, hvad man kan bruge her, men samtidig kan man bare heller ikke adoptere alle tendenser og omplante dem til Bornholm. Man skal tænke sig godt om hele tiden, men det giver mig også et drive: Man skal ikke fejle meget i den her branche, før man begynder at miste penge. Tidligere har det ikke været mine penge, men det var stadig mit ansvar.

Conni Grønvall: Hvis man gør noget her, ser folk det

Den påpasselighed tog Conni Grønvall med sig, da hun i 2011 åbnede sin egen forretning i Rønnes gågade. Men hun sørgede for at vende den til noget positivt og håndplukke hos sine leverandører i stedet for at købe hele kollektioner hjem.

– Jeg har ikke mange enheder af hver style. Jeg vil godt give folk en oplevelse af, at når tøjet er der, så er det der – og om en uge er det altså væk.

Udover at det ville gøre det svært for hende at drive en webshop, fordi hun simpelthen ikke har det store varelager at trække på, betyder det også, at man som kunde ikke skal være bange for at se alle ens veninder, deres mødre og deres teenagedøtre gå rundt i de samme modeller som én selv. For det er faktisk så bred, hun ser sin kundegruppe:

– Det er mere typen, jeg går efter, end alderen. Det er dem, der ved, hvad de vil. Der er ingen af mine kunder, der gider det, nogle kalder ”konetøj”. Man skal huske på, at der også er damer på 75, der ikke vil gå for damet klædt. Min egen mor på 75 er meget smartere i dag, end da hun var 50.

Den selvstændighed og frihed fra alderens begrænsninger ligger også i navnet på forretningen, Frøken Grønvall. Det er et bevidst valg, forklarer Conni Grønvall.

– Det passer nok meget godt til mig. Jeg er den type, der godt vil selv. Men det handler også om en respekt for min far mor, der var meget glad for vores navn – og samtidig kan en frøken jo både være en ung pige og en ældre kvinde. Det rammer kvinder i alle aldre. Og så ser det fedt ud med de to ø’er ved siden af hinanden.

Otte år efter hun tog springet som selvstændig, er Conni Grønvall stolt af, hvad hun har etableret. Hvis hun fortryder noget, er det, at hun ikke gjorde det noget før, siger hun. Men tilføjer så, at på den anden side har hendes barn en alder nu, hvor hun bedre kan tillade sig de lange arbejdsdage, der følger med at have sit arbejde som sin hobby.

– Jeg tæller aldrig mine timer, men jeg tænker heller ikke på det, som at jeg tager på arbejde. Jeg kører jo bare ned i min forretning.

Heldigvis stoppede karrieren ikke i utide.

FAKTA
Conni Grønvall
53 år gammel. Indehaver af Frøken Grønvall siden 2011. Havde været i tøjbranchen i sammenlagt over 20 år, da hun blev selvstændig.
Frøken Grønvall sælger med Conni Grønvalls egne ord ”feminin mode med et råt twist: Det er klassisk uden at være kedeligt”. Hun kalder selv sin kundegrupper for ”piger”, om de så er helt unge eller ældre.
– De er fra 17–99 år – jeg havde faktisk én, der blev 100 fornylig.
Bor med teenagebarn i Rønne på den samme vej, hvor hun selv voksede op.

 

Artiklen her blev bragt første gang i Bornholms Tidendes modemagasin september 2019