Bil & Båd
Foto: Toyota Danmark

De nye gamle

Man kender det jo godt: Nogle gange får man brug for at gøre tingene lidt anderledes, bare for at prøve noget nyt, få en afveksling fra de velkendte. Det gælder også, hvis man er bilproducent og for den sags skyld bilist. Og med 45 mio. solgte biler på verdensplan, siden modellen kom på markedet i 1966, var Toyota Corolla i dén grad velkendt. En stabil og driftssikker bil i mellemklassen, som ikke skuffede, men måske også efterhånden havde lidt svært ved at overraske nogen.

De nye gamle

For 12 år siden valgte Toyota derfor at sætte modelnavnet på pause. Selve modellen blev videreført i Auris-serien, der som Corolla blev produceret som både hatchback, stationcar og sedan, men navnet fik lov at hvile sig en rum tid.
– Det er jo lidt sjovt med navne, kommenterer Jim Maar fra Midtbornholms Auto.
– Det var det samme med Carina-modellen sidst i 90’erne, der skiftede navn til Avensis. Der var det, som om navnet var blevet lidt for brugt. Det har været det samme med Corolla, selvom man har bibeholdt det i andre lande. Det er primært i Europa, den har kørt som Auris, forklarer han.

Ny platform
Selve modellen altså har levet videre, har det været med stadige fornyelser, og designet får også et løft, når Corolla vender tilbage til Danmark. Men det er i selve opbygningen, der for alvor er sket forandringer: De to Auris-typer, der har været solgt i Danmark hidtil, hatchback og stationcar, har været bygget på hver deres platform, og Corolla-sedanen på en helt tredje. Med relanceringen af Corolla bliver alle tre typer fremover bygget på samme platform, hvor tyngdepunktet kommer til at ligge lavere, end man er vant til fra de tidligere udgaver.

Men det, Jim Maar lægger mest vægt på, er motoren i den nye Corolla.
– Den kommer både i en 1.8-liters med 122 hestekræfter og så helt op i en 2.0-liters hybridmotor med 180 hestekræfter. Så er det altså en bil, der vil noget! lyder det begejstret.
Den nye fjerdegenerations-hybridteknologi, der bliver brugt i motoren, betyder, at bilerne kan køre helt op til 110 km/t på ren el over længere strækninger.
– Corolla er back on track! slår Jim Maar fast.

Direktionsvognen
En anden gammel Toyota-kending, der har været væk i længere tid, er Camry.
– Der er vi oppe i direktionsvognen, som der ikke kører nær så mange af rundt på Bornholm, fortæller Jim Maar.

De nye gamle

Når Camry efter 14 års pause relanceres er det på den samme Toyota New Global Architecture-platform, som de nye Corolla-hybridbiler bliver bygget på. Det lave tyngdepunkt giver en sporty køreoplevelse i den elegante bil, der kommer på markedet til sommer. Mens Corolla ligger i mellemklassen og har et langt bredere publikum, kræser Toyota med Camry for dem, der vil – og kan – noget mere. Det er kendetegnende, at det for alvor er på bagsædet, man mærker den helt store forskel med sæder, klimaanlæg og infotainmentsystem, der alt sammen betjenes gennem en skærm, man kan pakke af vejen i armlænet mellem sæderne, når man ikke vil forstyrres af den slags og bare vil nyde turen.

Toyota Camry har endnu ikke nogen fast frigivelsesdato.